معرّفی کتاب زندگی سنت مارتین

تألیف و ترجمه: زوفا رایان

انتشارات کلیسای خداوند عیسی مسیح

انجمن تحقیقات کتاب مقدّسی رایـان

به نام خداوند عیسی مسیح

در این نوبت از معرّفی آثار ارزشمند، به کتاب”زندگی سنت مارتین”که مؤلّف آن زوفا رایان، آن را از سه منبع گردآوردی نموده است. در این کتاب به شرح زندگی و وقایع  شگفت‌آوری از سنت مارتین، پرداخته شده است.

در عهد جدید ما از اعمال شگفت‌آور عیسی خداوند می‌شنویم و در ادامه در کتاب اعمال رسولان ما با شخصیّت و اعمال عجیب رسولان به طور خاص آشنا می‌گردیم که چگونه به قوّت روح‌القدس نه تنها آیات به ظهور می‌آوردند بلکه آن چه که به عنوان آیات و معجزات توصیف می‌شود همچنان در ادامه به دست رسولان به هنگام شهادت بر کلام خدا در میان قوم در حال وقوع است.

در طول تاریخ مسیحیّت اشخاص زیادی در این مسیر با وجود مرارتها و موانع سعی کردند که با عمل به نیکویی و حرکت کردن از عقب خداوند عیسی، نام او را جلال دهند ولی در عین حال چون هیچ زندگی نامه یا نوشته‌ای از آنان باقی نماند برای ما ناشناخته و گمنام ماندند و تنها از آن عدّه‌ای که شرح اعمالشان به رشتۀ تحریر درآمد ما اطّلاعاتی داریم.

کتاب حاضر که با عنوان”زندگی سنت مارتین”توسّط مؤلّف گردآوری شده است  در ارتباط با زندگی و اعمال عجیب سنت مارتین اطّلاعاتی به ما می‌دهد که از سه منبع مختلف گردآوری شده است؛ البتّه این مطلب نیز باید ذکر گردد که در بخش کوچکی از این کتاب ما با شخصیّت دیگری نیزی اندکی آشنا می‌شویم که خواهرزادۀ سنت مارتین است و در این جا با عنوان”پاتریک ایرلند”شناخته شده است. او نیز در نهایت قدم به همان راهی گذاشت که پیش‌تر سنت مارتین وارد آن شده بود.

از آن جایی که بخش اعظمی از این کتاب به شرح گستردۀ دوست و منشی سنت مارتین”سولپیسیوس سوروس”اختصاص دارد؛ اگر به همّت او نبود امروز ما نیز چیز زیادی از دورۀ او و اعمال عجیبش نمی‌دانستیم.

در این کتاب ما علاوه بر دریافت آگاهی از سرگذشت و اتّفاقاتی که در این مسیر حادث شده‌اند، خواندن اعمال عجیب سنت مارتین همچون اخراج شریران، فرار روحها و شفای بیماران برای ما علاوه بر شیرین بودن یادآور اعمال قدرتمند رسولان در زمان پای گرفتن کلیسای اوّلیّه است.

این که آنها این کارها را نه به قدرت خود بلکه از قوّتی که از نام عیسی خداوند داشتند و همچنین وعدۀ او که گفته بود: «17و این آیات همراه ایمانداران خواهد بود که به نام من دیوها را بیرون کنند و به زبانهای تازه حرف زنند18و مارها را بردارند و اگر زهر قاتلی بخورند، ضرری بدیشان نرساند و هرگاه دستها بر مریضان گذارند، شفا خواهند یافت» ( مرقس 16 : 17 – 18 ) برای خواننده بسیار جذّاب می‌سازد.